|
1953-59
|
Prožívá šťastné dětství v prostředí poněkud traumatizovaném faktem, že chlapec v šesti letech váží pouhých patnáct kilo.
|
1968-72
|
V průběhu gymnazijních studií lze v životě a práci mladého muže sledovat
výrazné stavitelské, konstrukční a vývojové aktivity.
|
září 1970
|
V hračkářství koupený model člunu, zvětšený v poměru 1:25, se stává předlohou motorovému kluzáku Pantofel (Crescent 45k, 90 km/hod), ohromujícího Pražany nevídanými jízdními kousky
|
červen 1971
|
Při průjezdu kolem Císařské louky se Pantofel stává zcela nezvladatelným
a konstruktér jej rychle a navždy opouští.
|
červenec 1971
|
Jsou zahájeny přípravy stavby kajutované plachetnice. Osvědčený způsob (získání původního modelu v oddělení dětského zboží), je použit i v tomto případě. Představa plachetnice (6 m délka, 1,5 m šířka, 6 m výška stožáru) dostává po několika měsících reálné obrysy.
|
|
květen 1972
|
Křest a první plavba plachetnice Létající Pepa (Flying Joseph) jsou na
Malé Straně očekávány s netrpělivostí. Vzhledem k tomu, že výrobce hraček
nepovažoval za nutné opatřit model lodi kýlem, je i Pepa o tento konstrukční
prvek ochuzen. To je důvod, proč je slavnostní křest poněkud zkalen faktem,
že krátce po rozvinutí plachet se loď převrací a posádka potupně plave
mezi Karlovým a Mánesovým mostem.
|
srpen 1972
|
Stokilová litinová deska, upevněná na dno lodi, řeší nestabilitu
bezezbytku. Po úpravě se ovšem zásadně mění ponor plachetnice, s níž nelze překonat modřanské mělčiny a doplout do hlubokých vod přehradních nádrží. Pepa je proto prodán skupině dobrodruhů, kteří na upozornění existujícího problému reagují slovy: "Na moře se nejezdí přes Modřany a odplouvají směrem na Hamburk, aby již nikdy více nebyli spatřeni."
|
1972-77
|
V době vysokoškolských studií se Jirkovec stává úspěšným reprezentantem matematicko-fyzikální fakulty ve sjezdu na divoké vodě (kategorie C2) a v alpském lyžování. Ovšem i v této době jeho konstrukční pud bdí.
|
leden 1974 |
Ze šusťákoviny a násad na košťata vyrábí jedno z prvních rogal v Československu.
Letové vlastnosti zařízení, nesoucí jméno Black Vogel, jsou testovány na
Zlatém návrší v Krkonoších. Vzhledem k jistým obavám a výhradám okolí provádí
zkušební let projektant osobně. Po padesátimetrovém nájezdu se aviatik
i s lyžemi skutečně odpoutává od země, ovšem proti všem aerodynamickým
odhadům Vogel nestoupá zvolna vzhůru nad Krakonošovu zahrádku, ale vzedme
se k mohutnému, téměř osmimetrovému skoku, aby se na jeho vrcholu otočil
a letem střemhlav mrštil svým krotitelem do závějí. Některé části konstrukce
objevují turisté dlouho po květnovém tání.
|
1974-75 |
Z kvalitního materiálu, původně určeného na výrobu rogal, si konstruktér šije šponovky. Model "Piero Gross" je hitem sezóny. Úspěšný posluchač matematicko-fyzikální fakulty se tak stává vyhledávaným krejčím. |
1979 |
Nástup do výpočetního střediska ČSAD. Programátorský elév se postupně
seznamuje s tajemnými zakoutími velkého programátorského provozu. Sleduje
bouřlivý vývoj výpočetní
techniky ve světě a chodí starším kolegům pro pivo.
|
|
1986-88 |
Stává se členem týmu, realizujícího úspěšný a ve své době unikátní projekt
celostátního dopravního informačního systému.
|
duben 1989 |
Jmenován předsedou sdružení uživatelů OS UNIX v ČSSR.
|
leden 1990 |
Zakládá firmu Softwarové Aplikace a Systémy (SA&S).
|
1991 |
SA&S se programově orientují na vývoj komplexních informačních systémů,
směřujících zejména do oblasti zdravotnictví a státní správy.
|
1993-97 |
Řada konkrétních realizací informačních systémů. Počátky spolupráce s litografickou
dílnou Tomáše Svobody.
|
únor 1997 |
K 50. narozeninám Tomáše Svobody Zdenek Jirkovec připravuje portrét mistra tiskaře a zpřístupňuje jej na Internetu. Ohlas stránek je natolik příznivý, že spolu s kamenotiskařem Svobodou a dokumentaristou Petrem Krausem spojují síly a realizují projekt virtuální galerie ArtForum |