Výstava
Zpět | Home

Úsměvy ArtFora 2021

Únor je měsícem masopustu, a tak se plejáda klaunů i všelijakých rozverností k výstavní prezentaci přímo nabízí. Během prohlížení jednotlivých dílek se pak neodbytně vtírá nekorektní myšlenka, zda klauny jsou tu skutečně jen ti s namalovanými obličeji a červenými nosy.

Klauni od Františka PONa, Jiřího Slívy a Emmy Srncové tu defilují smutní i veselí, moudří a chápaví. Střídají se s postavičkami, které by se v manéži uplatnili neméně. Třeba předvedením vášnivě ledového Tanga antarctica, o jehož hudební doprovod by se mohli postarat Muzikanti z mostu. Vlastní kategorii mají i neobvyklí sportovci. Těžko rozhodovat o co bizarnější jsou Slívovi tučňáci sjíždějící zasněženou stráň na hudebních nástrojích oproti Štechově tělnatému chlapíkovi na skejtu.

Nálepku tragického klauna by si vysloužila neméně tvarově výraznější dáma s účesem à la Jarka Metelka, koketně i nesměle roztáčející paraplíčko na módní přehlídce pro starší a ještě pokročilejší. Aby nejistota i rozčarování všech měly hmatatelnou oporu, sarkastičtí autoři neváhali pověsit na zeď za rozladěným diváctvem obraz lepé a oděvu prosté děvy ne nepodobné slavné Goyově Maje. Výloha zverimexu na protější straně ulice pak působí jako analogie tohoto divného předváděcího podniku.

Díky Františku PONovi tu ale není nouze ani o opravdové kočky, které jsou pěkné komediantky a mají své "páníčky" i všechny dvojnožce na háku. A propos, všimli jste si jak spodobňuje lidské tváře? S vnitřními koutky oka vzhůru a vnějšími dolů, což jim dodává zklamaný a odevzdaný psí výraz, který tak proslavil Hugha Granta. Zato kočičí kukadla jsou vždycky kočičí, velká a šikmo mířící ke kořenu všímavého čumáčku. Jeho čindy jsou za všech okolností elegantní.

Jan Saudek přivedl skutečné komedianty, u nichž není třeba rozlišovat, jestli se převtělili do prezidentů, rumem poznamenaných pirátů, rádoby lovců nebo falešných hráčů, ale to, jak je hrají a jak moc si tu kterou roli nesou i do civilního života.

Taktéž studium mezilidských vztahů k umění neodmyslitelně patří. Emma Srncová se zaměřila na biblickou Evu a její potomstvo a došla k jednoznačnému závěru, že svádivé je to hadí plémě už na nočníku a vydrží mu to i do doby, kdy touhu maskují moudré šediny.

Trio Malý, Lutterer a Poláček si před objektiv stavěli lidi z ulice, aby proti neutrálnímu pozadí zachytili Českého člověka v jeho co nejpřirozenější podobě. A vyšla z toho zajímavá zjištění. Dívka s černými vlasy vyčesanými do "osmdesátkového" kokrhelu působí zpětně jako předobraz rebelky Amy Winehouse, typičtí floutkové v džískách zase jako nejlacinější verze Brada a Lea ve vlastním bijáku Tenkrát ..., ehm, "Halyvůd" to nebude. Fotografům se podařilo rozkrýt i rodinné vazby. Máme tu na snímku nekompromisní velitelskou matku, na jejímž synkovi je znát, že si pouť neužil tak docela podle svých představ a může být rád za balónky. K tomu nemá to štěstí, aby se jeden z nich přeměnil v kouzelný červený a stal se jeho přítelem, jakého na filmovém plátně získal malý, v rodině obdobně osamělý Pascal z Montmartru. V ostrém kontrastu je s nimi první pár, dcera s matkou, které se na rodinném portrétu k sobě přirozeně a s úsměvem tulí.

Pavel Štecha své modely nezaklel do strnulých póz, ale naopak je fotil v jejich domácím prostředí. Jeden z chatařů stojí před svým dřevěným palácem stejně hrdě jako stavitel pyramid, druhý ukazuje, kamže až sahala ta stoletá voda a jistě přidal i nějakou historku o bahně ve sklepě, v němž se plácaly ryby. Manželský pár užívající si spokojeně víkendovou siestu jakoby vyskočil z některého filmu o rodince Homolkových. Jenže té jeho pohodovost chyběla. Možná právě proto, že nechatařila.

Řazení prací dodává výstavě, byť zcela mimoděk, zvláštní atmosféru, když od půlky prezentace se jásavé barvy vymývají až do postupné šedi. Šedi dnů. Jakoby ten kreslený život, život ve fantaskní realitě tvůrců byl mnohem veselejší a pestřejší, než ten skutečný lidský plný bláhového pinožení.

Zuzana Ottová
únor 2021

Obrázky jsou na stránce uloženy ve třech velikostech.
Copyright 2021 ArtForum / ICZ a.s.
Veškerá práva vyhrazena.